Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Pierwsze na rynku w pełni elektryczne otwarte GT niedługo dołączy do gamy Maserati GranTurismo.
Podobnie jak nowe Maserati GranTurismo, nadchodzące GranCabrio także będzie dostępne z napędem w pełni spalinowym i w pełni elektrycznym. W tym drugim przypadku nowy model dostanie przydomek Folgore i stanie się pierwszym na rynku seryjnie produkowanym otwartym GT z napędem EV. Właśnie taki samochód przyłapano na dalekiej północy podczas zimowych testów w niskich temperaturach. Niewiele brakowało, a GranCabrio zgarnęłoby też tytuł pierwszego seryjnego kabrioletu EV, ale niespodziewanie Mini zaprezentowało limitowanego Coopera SE Convertible.
Podobnie jak w coupe, podstawowa struktura wersji spalinowej i elektrycznej jest taka sama. W Maserati rozwiązano problem usytuowania akumulatorów poprzez wypełnienie nimi większości wolnych przestrzeni auta, w tym tunelu środkowego, oraz wykorzystano aż trzy motory elektryczne. Akumulatory rozciągają się wzdłuż kabiny, pod nogami kierowcy i pasażera, a także z tyłu, obok tylnej osi. W sumie mają łączną pojemność 92,5 kWh, czyli tylko 0,9 kWh mniej niż Porsche Taycan z większą baterią. Podobnie jak niemiecki rywal Maserati stworzyło ten system na instalacji 800V, która umożliwia ładowanie z maksymalną mocą 270 kW, jeśli tylko znajdzie się odpowiednia ładowarka. Producent podaje zasięg wynoszący 449 km, co mniej więcej odpowiada ofercie Porsche Taycan Turbo S (445-468 km według WLTP).
Samochód posiada aż 3 silniki - dwa z tyłu i jeden z przodu. Przednia i tylna oś są napędzane niezależnie, bo między poszczególnymi źródłami napędu nie ma fizycznego połączenia. Maserati samodzielnie opracowało technologię silników elektrycznych, z których każdy ma po 300 kW, więc teoretycznie samochód ma 1224 KM. Teoretycznie, bo akumulatory mają zdolność oddawania energii na poziomie 610 kW, więc stała moc na kołach wynosi 761 KM, a moment obrotowy 1350 Nm.
Najprawdopodobniej GranCabrio dostanie wszystkie napędy analogiczne do GranTurismo, w tym dwie wersje spalinowe (Modena i Trofeo) o różnych parametrach silnika V6 twin turbo. Najmocniejszy wariant Trofeo w coupe osiąga 550 KM, a słabszy Modena 490 KM przenoszone na wszystkie koła za pomocą automatycznej skrzyni 8-biegowej. W przeciwieństwie do elektrycznego Folgore spalinowe odmiany GranTurismo wyposażono w typowo mechaniczny napęd rozdzielający moment obrotowy między osiami w zależności od wybranego trybu jazdy. Istnieje też możliwość całkowitego odłączenia przodu, aby uzyskać rasowe, tylnonapędowe GT.
Jak już dowiedzieliśmy się przy okazji prezentacji wersji coupe, silnik w GranCabrio to kolejne wcielenie nowego V6 Nettuno wyposażonego w innowacyjne technologie np. system podwójnych komór spalania, który poprawia osiągi i obniża zapotrzebowanie na paliwo. Nowe GranCabrio ma o dwa cylindry mniej od poprzednika, za to może pochwalić się lepszymi parametrami, które mają swoje odbicie w danych na temat osiągów.
Jeszcze nie wiemy kiedy GranCabrio zostanie w pełni zaprezentowane ani kiedy pojawi się w salonach. Wersja zamknięta - GranTurismo - właśnie pojawia się w salonach, a elektryczny model Folgore dołączy za kilka miesięcy. Wkrótce potem możemy spodziewać się debiutu GranCabrio.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.
Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?
Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni.
Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.
W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.
Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.
Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.
Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.
28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.
Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.
Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.
Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.
Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.
Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?
Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.
Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.