Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Następna generacja Maserati GranTurismo będzie miała dwie linie - spalinową i elektryczną.
Rozpoczyna się nowa era Maserati - na rynku już jest MC20, powoli pojawiają się SUV-y Grecale, a za kilka miesięcy powinniśmy zobaczyć także najbardziej oczekiwane GranTurismo. Duże coupe i kabriolet włoskiej marki będzie powstawać w dwóch wariantach - dla konserwatystów z silnikiem spalinowym V6 Nettuno, a dla miłośników nowinek z napędem elektrycznym. W tym ostatnim przypadku Maserati stosuje uzupełniającą nazwę Folgore.
Maserati ujawniło że pracuje nad elektrycznym GT już w 2020 roku, ale sfotografowany niedawno prototyp jest ostatecznym dowodem, że faktycznie ma to miejsce. Według nieoficjalnych informacji napędzane trzema silnikami Folgore będzie najmocniejszym dostępnym wariantem GranTurismo.
Dwa z tych trzech motorów będą umieszczone na tylnej osi, a jeden na przedniej. Oznacza to, że elektryczne Maserati będzie miało napęd na wszystkie koła, a dwa motory tylne umożliwiają stworzenie wydajnego systemu wektorowania momentu obrotowego.
Jeszcze nie podano informacji ile dokładnie mocy będzie miał nowy samochód ani jaką baterię otrzyma. Jedyna potwierdzona informacja mówi, że Włosi wykorzystają instalację o napięciu roboczym 800V - taką samą jaką Porsche stosuje w Taycanie. Większe napięcie umożliwia szybsze ładowanie akumulatorów, dzięki temu można zmniejszyć ich pojemność i zgubić trochę masy - to istotne w samochodzie o aspiracjach sportowo-turystycznych.
W odróżnieniu od Porsche, Maserati GranTurismo Folgore nie korzysta z platformy stworzonej stricte pod napęd elektryczny i będzie dzielić część podzespołów ze spalinowym odpowiednikiem. Z tego powodu baterie Folgore nie będą usytuowane płasko pod podłogą jak w większości aut elektrycznych, tylko będą rozbite na mniejsze zespoły i umieszczone w różnych częściach auta w taki sposób, żeby zachować optymalny rozkład mas.
Konstrukcja auta jak i polityka firmy Maserati powodują, że spalinowe i elektryczne GranTurismo będą do siebie podobne stylistycznie, choć już teraz widać, że elektryczny wariant dostanie inne zderzaki, koła i detale. Zgodnie ze stworzonym przez Maserati językiem designu modele elektryczne charakteryzują się bardziej technicznym, futurystycznym wykończeniem. Często stosowanym zabiegiem są wstawki w kolorze miedzi oraz bardziej ekstrawaganckie opcje kolorystyczne.
Nas najbardziej interesuje jak gran tourer z napędem elektrycznym będzie jeździł. Nie jest to pierwsze elektryczne GT, ale pierwsze tego typu auto dwudrzwiowe. Dodajcie do tego fantastyczny design i reputację poprzedniego GranTurismo, a nowy model może być naprawdę interesujący, nawet jeśli w finalnej wersji jego osiągi będą nieco poświęcone na rzecz zasięgu i użyteczności. Maserati nie podało jeszcze dokładnej daty premiery Folgore. Na razie firma skupia się na rozkręceniu produkcji SUV-a Grecale, a potem pierwszeństwo będzie miało spalinowe GranTurismo wyposażone w silnik V6 twin turbo.
Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.
Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.
Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?
Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni.
Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.
W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.
Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.
Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.
Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.
28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.
Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.
Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.
Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.
Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.
Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?
Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.
Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.