Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

McLaren Artura Spider - hybrydowy supercar z otwartym dachem

Dostawy Artury ledwo się zaczęły, a McLaren już wprowadza niewielki lifting oraz wersję Spider.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

27 lutego 2024
2025 McLaren Artura Spider prezentacja
8

McLaren rozszerza ofertę o model Artura Spider, ale nie jest to tylko doskonale znany supersamochód z otwieranym dachem, bo wersja ta kryje kilka niespodzianek. Sama idea nie jest zaskoczeniem - Artura z takim nadwoziem była w planach już na etapie rozwojowym, podobnie jak wszystkie Spidery McLarena.

Jednak zaskakująca jest sama skala nowości, które kryją się pod nadwoziem. Zmiany nie ograniczają się do montażu składanego dachu: McLaren skorzystał z okazji, aby dopracować silnik, jego sposób dostarczania mocy, parametry, brzmienie zarówno w środku jak i z zewnątrz, zmiany biegów, zasięg elektryczny modułu hybrydowego, pracę amortyzatorów, mocowania silnika, wydajność chłodzenia, reaktywność układu kierowniczego, prowadzenie… moglibyśmy tak wymieniać jeszcze przez jakiś czas. Być może najważniejsze jest to, że poprawki trafią także do Artury coupe i to niecałe dwa lata po (znacznie opóźnionej) premierze.

Dwa lat po premierze wersji coupe do gamy McLarena Artura dołącza otwarty model Spider.

Osoby powiązane z firmą twierdzą, że przejście z dotychczasowego setupu Artury na model MY25 (rok modelowy 2025) zarówno w coupe jak i Spiderze mocno przypomina lifting modelu 720S do postaci 750S. Powtórzył się ten sam schemat - praca jaką widać z zewnątrz jest małą częścią tego co rzeczywiście zmieniono pod spodem.

Klienci, którzy zdążyli już odebrać swojego McLarena Artura i mogą być nieco zaniepokojeni takim obrotem spraw, niewiele mogą zrobić. Producent zapewnia, że mogą oni udać się do serwisu na bezpłatną aktualizację mapy silnika podnoszącą moc z 680 do obecnych 700 KM, ale tylko na wybranych rynkach. Inne aspekty wozu nie mogą zostać zmienione.

McLaren Artura Spider 2025 design
8

Zaktualizowany McLaren Artura coupe oraz nowy model Spider są już dostępne do konfiguracji w salonach. A teraz szczegóły techniczne.

Większa moc, inna mapa silnika, nowy układ wydechowy

McLaren nie tylko zwiększył moc, ale także dopracował sposób jej dostarczania. Szczególnie widać to od połowy skali obrotomierza w górę, aż do czerwonego pola przy 8500 obr./min., gdy następuje coś, co dyrektor ds. planowania produktu Jamie Corstophine opisuje w rozmowie z Evo jako “efekt crescendo”. Maksymalny moment obrotowy nadal wynosi 720 Nm i jest dostarczany w imponująco szerokim zakresie 2250-7000 obr./min.

Idąc za ciosem McLaren przeprojektował układ wydechowy na bardziej charakterny niż w pierwszej wersji Artury, a jego dźwięk momentami wpada w umiarkowaną szorstkość. Rury wydechowe o zmienionym kształcie sterują kształtem pióropusza fal dźwiękowych wydobywających się z wydechu, a jeśli klienci zdecydują się na opcjonalny sportowy układ, dostępny jest również pokładowy sympozer dźwięku. Nie jest to system głośników, choć jego moduł, umieszczony między dwoma fotelami, trochę go przypomina: jego wewnętrzne membrany przenoszą fale dźwiękowe z silnika do kabiny samochodu, aktywując się w trybie Sport i Track. Wzmacnia on dźwięk samego silnika, zamiast emitować syntetyczne dźwięki.

McLaren Artura Spider 2025 detal
8

Dodatkowa moc pochodzi w całości z podkręconej jednostki benzynowej. Moduł hybrydowy McLarena pozostał taki sam jak poprzednio.

Szybsze zmiany biegów, tryb palenia gumy, zwiększony zasięg elektryczny

Nie ma żadnych zmian w samej 8-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej (technicznie ma ona trzy sprzęgła, gdyż trzecie odpowiada za integrację z motorem elektrycznym). Mimo to McLaren Artura coupe i Spider po modernizacji zmieniają biegi o 25% szybciej niż dotychczas.

Aby to osiągnąć McLaren opatentował system wstępnego przygotowywania sprzęgła. Płyn hydrauliczny pod ciśnieniem sprawia, że sprzęgło które aktualnie nie pracuje, zbliża się maksymalnie do sprzęgła wykonującego pracę, aby zredukować czas potrzebny na przełączenie. Zupełnie dla zabawy zespół projektowy stworzył też nowy tryb “Spinning Wheel Pull Away” służący do efektownych startów w kłębach dymu z opon. Można tę funkcję aktywować tylko wtedy, gdy ESC jest całkowicie odłączone. Już wcześniej McLareny były całkiem niezłe w paleniu kapcia, o czym świadczą chociażby zdjęcia 750S z ostatniego eCOTY (więcej w aktualnym numerze Evo 10/24), jednak Artura ma do tego specjalne predyspozycje. Jej silnik elektryczny generuje maksymalny moment obrotowy od zera obrotów, więc nie trzeba czekać aż turbiny się nakręcą.

McLaren Artura Spider 2025 wnętrze
8

Artura zyskała też jako hybryda, bo jej zasięg na prądzie wzrósł z 31 do 34 km. Nie ma tu jednak większej baterii, a wzrost wydajności jest zasługą wyłącznie nowego oprogramowania. Tymczasem pokładowy system bezpieczeństwa został uzupełniony o rozpoznawanie znaków drogowych oraz asystenta pasa ruchu.

Elektrycznie składany hardtop, niewielka masa własna

Wreszcie dotarliśmy do dachu: karbonowy panel jest składany z pomocą aż ośmiu silniczków elektrycznych. Proces składania lub rozkładania trwa 11 sekund i można go przeprowadzić przy prędkościach do 50 km/h. Można także uruchomić dach przyciskiem na kluczyku.

Na liście opcji widnieje panel dachowy z wbudowanym szkłem elektrochromatycznym, które można rozjaśniać i zaciemniać jednym przyciskiem. Gdy szkło jest zaciemnione blokuje 99% światła, więc w środku jest tak samo jak przy stałym dachu. Tylna szyba jest podgrzewana i można ją uchylać, aby wpuścić odrobinę powietrza lub poprawić wrażenia akustyczne.

McLaren Artura Spider 2025 dach
8

Tylne wsporniki - główne elementy stylistyczne z tyłu McLarena Artura coupe - w Spiderze mają nieco inną formę. Przede wszystkim są częściowo przezroczyste, co poprawia ogólną widoczność.

Masa wersji otwartej jest o 62 kg większa niż w przypadku zmodernizowanego coupe. Wynika to oczywiście z mechaniki dachu, ale także z konieczności zmian w układzie zarządzania temperaturą silnika. Mała V-szóstka z turbinami na górze musiała być dodatkowo zaizolowana, aby panel dachowy mógł spoczywać bezpośrednio nad nią. Sztywność nadwozia Artury opiera się głównie na karbonowym monokoku, więc znaczna ingerencja w strukturę nadwozia nie była konieczna.

Z masą na gotowo 1560 kg (na sucho minimum 1457 kg) Artura Spider ma być najlżejszym samochodem w swojej klasie. Gdy padło pytanie kogo firma uważa za konkurencję, wymieniono Maserati MC20 Cielo oraz Ferrari 296 GTS. Ferrari jest znacznie mocniejsze i ogólnie plasowane wyżej w rynkowej drabince, ale McLaren twierdzi, że ma podobną grupę docelową.

Bardziej reaktywne tłumienie, lepsze hamulce, nowe mocowania silnika

Reklama

Aktywne amortyzatory mają inaczej zaprogramowaną Główną Jednostkę Kontrolną (DCU - Domain Control Unit) i według McLarena reagują 90% szybciej niż wcześniej poprawiając zarówno komfort resorowania jak i prowadzenie. Zaworki amortyzatorów także przeszły rewizję, dzięki której reagują szybciej i ostrzej.

Tak jak do tej pory Artura ma trzy tryby jazdy: Comfort, SportTrack aktywowane przełącznikiem umieszczonym na szczycie daszka zegarów.

McLaren Artura Spider 2025 fotele
8

Hamulce karbonowo-ceramiczne są w tym modelu standardem. Same tarcze i klocki zostały bez zmian, ale McLaren poprawił ich kanały chłodzące pod autem, dlatego samochód ma być bardziej odporny na ekstremalne warunki (np. na torze). Analizy aerodynamiczne wykazały, że podczas jazdy na kontrze kanały te wpływały na odprowadzanie powietrza z nadkoli, więc po modernizacji nie tylko lepiej spełniają swoją funkcję, ale także zmniejszają ogólny opór powietrza. Artura jest w stanie wyhamować z 200 km/h do zera na dystansie 124 m, w czym pomaga także na nowo skalibrowany ABS.

Wdrożono także nowe mocowania silnika. Nie brzmi to jak game changer, ale w samochodach takich jak McLaren, w których zespół napędowy przenosi siły strukturalne monokoku i nadwozia, takie elementy mają realny wpływ na charakterystykę jazdy.

Nowe mocowania mają przede wszystkim być sztywniejsze podczas pokonywania szybkich zakrętów. W ten sposób poprawiono aż trzy obszary: stabilność, precyzję prowadzenia na granicy przyczepności oraz wyczucie układu kierowniczego. Według McLarena sztywniejsze mocowania jednostki napędowej poprawiają też sposób czucia pracy silnika przez kierowcę, więc zwiększa się intensywność doznań bez wpływu na komfort toczenia.

Dopracowany układ chłodzenia

Standardowa Artura jest znana z umieszczonego z tyłu “komina” odprowadzającego gorące powietrze wytwarzane przez V6 z turbinami umieszczonymi pomiędzy rozchylonymi na 120 stopni głowicami. Spider był o tyle trudny do stworzenia, że inżynierowie musieli wymyślić inny system odprowadzania ciepła ze względu na składany dach chowający się nad komorą silnika.

McLaren Artura Spider 2025 pokrywa silnika
8

Cztery niezależne od siebie kanały chłodzące dbają o to, aby przedział dachu oraz komora silnikowa były należycie chłodzone, niezależnie od obciążenia silnika oraz aktualnego statusu rozłożenia dachu.

Inżynierowie pracowali również nad zmniejszeniem wpływu wiatru na pasażerów dodając na ramie przedniej szyby aluminiowe nakładki z przetłoczeniami poprawiającymi przepływ powietrza. Pod tymi aluminiowymi panelami rama szyby jest oczywiście karbonowa, co jest podyktowane bezpieczeństwem oraz oszczędnością masy.

McLaren Artura - osiągi i ceny

Liczby wersji Spider są bardzo zbliżone do coupe: sprint do 100 km/h trwa tyle samo, czyli równe 3 sekundy, a sprint do 200 km/h jest tylko o 0,1 s dłuższy i trwa 8,4 s. Ze startu zatrzymanego do trzech setek na liczniku Artura przyspiesza w 21,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 330 km/h - dokładnie tyle samo co w coupe. Oficjalne zużycie paliwa według producenta to 4,8 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 108 g/km.

McLaren Artura Spider 2025 otwarty dach
8

W standardzie pojawiło się Apple CarPlay oraz ładowarka indukcyjna do smartfonów. Telefon podczas ładowania można umieścić pionowo dla lepszej stabilności.

W UK ceny McLarena Artura po modernizacji zaczynają się od 221 500 funtów (1,11 mln zł). Klienci mogą skonfigurować jedną z trzech opcjonalnych linii wykończenia: Performance, TechLux i Vision; cena za każdą z osobna wynosi 5050 funtów (25,5 tys. zł). Tak jak uprzednio, producent zapewnia pięcioletnią gwarancję ogólną, sześcioletnią na baterię i dziesięcioletnią na nadwozie.

Przez dwa lata na rynku McLaren Artura zaskarbił sobie wielu fanów (w tym piszącego te słowa). Samochód ten stawał w szranki z droższym i mocniejszym Ferrari 296 w ramach testów eCOTY 2022, gdzie dowiódł swoich kompetencji. Auto należy do grona tych, które wymagają trochę czasu aby w pełni je zrozumieć, a także kilku kilometrów za kierownicą, aby docenić. Wszystko wskazuje na to, że nowa Artura Spider, oraz jej zamknięty brat, będą znacznie łatwiejsze do przyswojenia od pierwszego kontaktu.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
2024 Bentley Continental GT PHEV teaser
Bentley / Continental GT
W czerwcu poznamy hybrydowego Bentleya Continental GT

W miejsce W12 Bentley wprowadzi na rynek nowe, zelektryfikowane V8 o mocy 780 KM.

16 maja 2024
Morgan Midsummer by Pininfarina premiera
Morgan / Midsummer
Morgan Midsummer to sześciocylindrowa barchetta projektu Pininfariny

Brytyjski Morgan połączył siły z włoskim studio Pininfarina, aby wypuścić wyjątkowy model samochodu.

16 maja 2024
Ducati Scrambler Icon
Ducati
Limitowana personalizacja we wszechświecie Scrambler Ducati

Limitowana edycja zestawu do personalizacji Ducati Scrambler Icon bazuje na specjalnej wersji stworzonej na potrzeby Scrambler Next-Gen Tour.

15 maja 2024
Alfa Romeo Giulia / Stelvio Super Sport premiera
Alfa Romeo / Giulia
Alfa Romeo wprowadza limitowane modele Giulia i Stelvio Super Sport

Łącznie powstanie 450 sztuk Giulii i Stelvio Quadrifoglio z dopiskiem Super Sport.

15 maja 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024