Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Toyota GT86 v GR86 - genialny koncept Toyoty na tanie coupe

Toyota GT86 zmieniła rynek sportowych coupe, a późniejsze GR86 doprowadziło tę formułę do perfekcji.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

10 kwietnia 2024
Toyota GR86 v GT86 porównanie
4

Jeszcze nie tak dawno temu Toyota była najnudniejszą wśród nudnych marek, najbardziej bezbarwnym wśród bezbarwnych producentów. Gdy na świat wyszło pierwsze wydanie Magazynu Evo, Corolla Carlosa Sainza szła łeb w łeb z Mitsubishi Lancerem Tommiego Makinena w batalii o tytuł Rajdowego Mistrza Świata, w Le Mans startowały dwie Toyoty GT1, a Celica i MR2 były stałym elementem w szerokiej gamie japońskiej firmy. W następnych latach wszystkie samochody o sportowym zabarwieniu zniknęły z katalogów Toyoty, a inne modele o jakimkolwiek charakterze (np. lifestyle’owe RAV4) zostały zastąpione kompletnie anonimowymi SUV-ami. Poza umiarkowanie udaną ośmioletnią przygodą z Formułą 1 (lata 2002-2009) na początku XXI wieku Toyota była postrzegana jako jedna z najmniej sportowych marek na rynku. Już wtedy był to jeden z największych producentów aut na świecie, przemysłowa potęga na globalną skalę, która stała się totalnie pomijalna z punktu widzenia entuzjastów samochodów.

Sytuacja zmieniła się w 2012 roku, gdy niespodziewanie na rynek weszła Toyota GT86 opracowana wspólnie z Subaru. Wraz z modelem BRZ była odwróceniem trendu o 180 stopni - mniej mocy, mniejsza masa, mniej przyczepności. Istna antyteza wyścigu zbrojeń wśród tradycyjnie sportowych marek. Samochód ten nie został przyjęty tak entuzjastycznie jak chcieliby jego twórcy, zarówno jeśli chodzi o recenzje, jak i sprzedaż (my w Evo chwaliliśmy ten model raczej za jego etos niż wykonanie), ale tak czy inaczej model ten ma już status kultowego.

W pewnym momencie sportowe Toyoty całkowicie zniknęły z salonów tej marki. Trend ten zaczął się zmieniać w momencie premiery GT86.

Całkowicie zasłużenie. Gdy dziś wsiadam do tego auta, wszystko co jest w nim tak fundamentalnie dobre, od razu rzuca się w oczy: pozycja za kierownicą, ustawienie pedałów, odpowiedni opór na kierownicy, zawieszenie jakby skrojone pod brytyjskie drogi, nieprzesadzone gabaryty. Od razu przypominają się też wady: tandetne, twarde plastiki (z okropnym czerwonym zegarem cyfrowym, który Toyota w 2010 roku kupowała chyba na tony), hacząca i szorstka zmiana biegów “na zimno” i wrodzony brak momentu obrotowego 2-litrowego boksera przy niskich obrotach.

Toyota GR86 v GT86 profil
4

Cienkie opony Michelin Primacy o niskich oporach toczenia to miecz obosieczny - z jednej strony dają GT86 tę charakterystyczną lekkość zmiany kierunku przy każdej prędkości, z drugiej odpowiadają za gwałtowne przejścia auta w nadsterowność. Przy włączonej kontroli stabilności interwencja elektroniki aktywującej hamulce jest tak gwałtowna, że chyba mniej nerwowym rozwiązaniem byłoby po prostu pozwolenie tylnej osi na swobodne uciekanie w bok.

Są to raczej subiektywne niedociągnięcia niż problemy jako takie, ale ograniczały one atrakcyjność GT86;następne GR86 z 2022 roku naprawiło je wszystkie i przekształciło "86" w bardziej dojrzały samochód, bardziej uniwersalny w każdym aspekcie, nie tracąc przy tym czynnika funu z jazdy.

GR86 jest rozwinięciem koncepcji GT86, ale znacznie bardziej dopracowanym w kwestii dynamiki i użyteczności.

Przeszło dwie trzecie części w nowszym modelu jest faktycznie nowych. Silnik co prawda wykorzystuje ten sam blok co w poprzedniku, ale został rozwiercony do 2.4 litra pojemności bez zwiększania jego masy. Zastosowano tu cieńsze tuleje cylindrowe i lekkie pokrywy zaworów, a także szereg innych ciekawych rozwiązań. Maksymalny moment obrotowy pojawia się o 3000 obrotów wcześniej, więc podjeżdżanie pod byle górkę nie zmusza do zrzucania dwóch biegów.

Toyota GR86 v GT86 prowadzenie
4
Reklama

Znacznie sztywniejsza konstrukcja poprawiła prowadzenie, a techniczne usprawnienia takie jak poduszki silnika wypełnione płynem sprawiają, że auto jest znacznie bardziej cywilizowane. Długa podróż w GT86 może solidnie zmęczyć, a GR86 nie dość że potrafi być równie ekscytujące przy każdej prędkości, to jest o wiele bardziej uniwersalne w codziennym użytkowaniu. W rzeczywistości GR86 jest chyba nawet bardziej ekscytujące - nie bez powodu w konkursie eCOTY 2022 ten model okazał się lepszy niż Ferrari 296 GTB i McLaren Artura. Najlepsze jest to, że późniejszy model wcale nie jest od poprzednika dużo cięższy, ani też droższy.

To smutne, że patrzycie na prawdopodobnie jeden z ostatnich tradycyjnych samochodów sportowych w przystępnej cenie.

Jeśli oczywiście trafiłeś do wąskiego grona osób, które mogły kupić GR86 w salonie. Wszystkie partie tego modelu jakie trafiły do UK (jak i do Polski) rozeszły się na pniu, a zaostrzające się europejskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa samochodów oznaczają, że aby Toyota mogła dalej sprzedawać GR86 po tej stronie Atlantyku, musiałaby gruntownie przeprojektować główną strukturę nośną auta. To się akurat nie wydarzy.

Toyota GR86 v GT86 drift
4

Powołana do życia przez szefa Toyoty Akio Toyodę (a prywatnie fana motoryzacji) dywizja Gazoo Racing zaznaczała obecność tej marki w najwyższej klasie wyścigów długodystansowych w trudnych czasach kryzysu, a niedawno zaczęła intensywne badania nad wodorem jako paliwem dla silników spalinowych przyszłości. Poza tym Japończycy zdążyli podbić trasy Rajdowych Mistrzostw Świata (Toyota prowadzi obecnie rozmowy z FIA na temat wypracowania drogi powrotu do WRC marki Subaru) i stworzyli genialnego hot hatcha na bazie Yarisa. Do grona osiągnięć zaliczamy także wypuszczenie na rynek GR86.

Chyba najważniejszy w GR86 jest fakt, że to prawdopodobnie ostatni konwencjonalny, przystępny, nowy samochód sportowy jaki wszedł na rynek. Dynamicznie zmieniające się okoliczności sprawiają, że w przyszłości takie samochody nie będą wykonalne. A szkoda, bo to genialna koncepcja, która ucieleśnia wszystko, czym od początku miała być GT86.

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024
Bentley Batur Convertible design
Bentley / Batur
Bentley Batur Convertible to najmocniejszy kabriolet w historii marki

Batur Convertible z silnikiem W12 jest trzecim modelem specjalnym Bentleya w ostatnich latach.

7 maja 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024
Tesla Model 3 Long Range test
Tesla / Model 3
Tesla Model 3 Long Range - ciągle na topie

Już od lat synonimem auta elektrycznego jest Tesla - jak sprawdza się w życiu codziennym?

5 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024