Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

BMW M5 Touring (E61, 2007 - 2010): test i poradnik kupującego

Drugie seryjnie produkowane BMW M z nadwoziem Touring - E61 V10 - nadal ma wiele do zaoferowania.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

5 lutego 2024
2007 BMW M5 Touring E61 poradnik
12

BMW M5 serii E6X szybko awansowało do kategorii młodego klasyka, a jego pół-wyczynowy silnik S85 V10 i wciąż świeże linie autorstwa Chrisa Bangle tylko podnoszą jego obecną atrakcyjność. M5 tej generacji zadebiutowało w 2005 roku wraz z największym konkurentem, wyposażonym w motor V10 Audi RS6 C6, i było oferowane zarówno z nadwoziem sedan jak i Touring. Historycznie pierwszym M5 Touring było E34 na początku lat 90. - powstało mniej niż 1000 sztuk aut z tym nadwoziem i nigdy nie były one oferowane z kierownicą po prawej stronie. Linię tę po dłuższej przerwie będzie kontynuować zapowiadane na 2024 rok BMW M5 F91.

Zdolność M5 E61 do pokonywania dużych odległości ze stałą prędkością autostradową dochodzącą do 280 km/h może imponować, ale najbardziej pociągającą rzeczą w repertuarze tego konkretnego modelu jest jego wyjątkowe źródło mocy. Silnik S85B50 w układzie V10 powstał jako koncepcja wywodząca się z ówczesnego programu Formuły 1. Zbudowano go od podstaw z zachowaniem najwyższych standardów i materiałów, między innymi przy użyciu tych samych technik obróbki aluminium, których używano do konstruowania jednostek F1.

Charakterystykę BMW M5 generacji E60/E61 musimy zacząć od 5-litrowego silnika V10 o oznaczeniu S85B50.

Pierwsze i jedyne seryjne V10 BMW osiąga 507 KM i 520 Nm, co w 2005 roku uplasowało M5 w gronie najmocniejszych samochodów drogowych bez doładowania. Motor ten nie tylko jest mocny, ale także generuje wyjątkowo przyjemny dźwięk, tak z wydechu jak i z układu dolotowego. Indywidualne przepustnice na każdym cylindrze (podobne rozwiązanie miało równolegle produkowane M3 E9X) sprawiają, że warto pomyśleć o montażu aftermarketowego korpusu kolektora dolotowego z karbonu.

Bez superszybkiej skrzyni dwusprzęgłowej i choćby jednej turbosprężarki osiągi BMW M5 E61 nie robią aż takiego wrażenia jak w późniejszych konstrukcjach. 100 km/h w 4,8 s i prędkość maksymalna ograniczona do 250 km/h to wartości podstawowe. Za dopłatą BMW przesuwało ogranicznik do 305 km/h, ale po jego zdjęciu możliwe jest przekroczenie 320 km/h.

BMW M5 Touring E61 przód
12

Tak egzotyczne, unikalne silniki w samochodach wielkoseryjnych przeszły już do historii, dlatego z czasem M5 E61 nabiera jeszcze większego uroku. My już w momencie debiutu tego auta byliśmy pod niemałym wrażeniem. W 2007 roku, po ponad dwóch tysiącach kilometrów za kierownicą M5 Touring, Jethro Bovingdon napisał: “Fajerwerki pod czerwonym polem sprawiają fałszywe wrażenie, że silnik jest zbyt wysokoobrotowy, ale w rzeczywistości ciąg zaczyna się już od 3000 obr./min., i jest bardzo mocny aż do 5000 obr./min. Układ kierowniczy pozostaje ciężki, co trochę maskuje zwinność M5, ale gdy jedziesz naprawdę szybko, przednie opony wgryzają się w drogę z idealną trakcją."

M5 Touring E61 jest nie tylko mocne, ale także wyjątkowo zwinne i przyjemne podczas szybkiej jazdy.

"Szybki trójkowy zakręt w prawo w dół powinien obnażyć masę i brak zwinności BMW, ale ono przemyka nawet bez podnoszenia nogi z gazu, jedynie z lekkim wychyleniem tyłu w kierunku zewnętrznej. Niemal słyszę jak bieżnik przednich opon Michelin wbija się w powierzchnię drogi, podczas gdy tylne opony tracą trakcję na ułamek sekundy wcześniej, aby zapobiec wszelkim objawom podsterowności. Ten efekt z wyraźnym naciskiem na nadsterowność zdecydowanie pasuje do M5, jest skuteczny i przy okazji całkowicie uzależniający."

BMW M5 Touring E61 silnik V10
12

Siedmiostopniowa skrzynia automatyczna SMG nie jest tak tragiczna jak jej odpowiednik w E46 M3 CSL, choć nadal redukcje są dość przypadkowe, a inwazyjna kontrola stabilności zdradza wiek całej konstrukcji. Wystarczy jednak założyć dobre opony i wyłączyć systemy, aby cieszyć się bardzo wyjątkowym kombi. Według BMW powstało tylko 1009 egzemplarzy M5 Touring generacji E61, co stanowi zaledwie 5% całkowitej produkcji M5 E6X.

Reklama

Z dzisiejszego punktu widzenia największymi wadami M5 E61 jest skrzynia SMG oraz wrażliwe na zaniedbania łożyska korbowodów.

Szukając informacji o tym modelu na pewno traficie na bardzo przykre historie związane z silnikiem S85, ale sytuacja nie jest aż tak zła jak myślicie. Przede wszystkim łożyska korbowodów w tym przypadku zostały wykonane zgodnie z normami stosowanymi w sportach motorowych. Ich tolerancja na temperaturę jest niewielka, a wrażliwość na zaniedbania serwisowe wysoka, przez co silniki te często cierpiały z powodu nieświadomości właścicieli. Jeśli samochód był niewłaściwie serwisowany lub niedbale traktowany przy nierozgrzanym silniku, zużycie łożysk korbowodów może spowodować zatarcie i konieczność kosztownej odbudowy całego silnika.

BMW M5 Touring E61 kokpit
12

Na szczęście od premiery M5 E61 minęło już na tyle dużo czasu, że pojawiło się wielu specjalistów wykonujących prewencyjne wymiany wrażliwych łożysk na nowe oryginalne lub wzmocnione z rynku zamienników. Operacja ta nie jest tania, bo kosztuje ponad 10 tys. zł, ale to wciąż dużo mniej niż kapitalny remont. Po takiej przeróbce nadal trzeba unikać wysokich obciążeń na zimnym oraz wymieniać olej co mniej więcej 8 tys. km, aby oddalić od siebie widmo awarii. Jeśli nie chcesz wykonywać takiej naprawy w ciemno, warto zlecić badanie laboratoryjne zużytego oleju - może to przynieść pewne wskazówki co do kondycji motoru, ale nigdy nie da stuprocentowej pewności. Wśród innych dolegliwości można wymienić okazjonalne awarie siłowników przepustnic lub usterki systemu VANOS, ale żadna z tych rzeczy nie niesie ryzyka całkowitej awarii silnika.

Ponieważ powstało ich tak mało, nic dziwnego że ciężko znaleźć dobre E61 M5. Nigdy nie ma więcej niż kilka sztuk na sprzedaż jednocześnie, choć ze względu na kosztowny serwis ceny jeszcze nie wystrzeliły. Najtańsze oferty z rynku niemieckiego to około 50 tys. euro, ale im mniejszy przebieg, tym cena zbliża się bardziej do 90 tys. euro.

BMW M5 Touring (E61) - podstawowe dane

Silnik: 5.0 V10 N/A
Moc: 507 KM
Moment obrotowy: 520 Nm
Masa: 1955 kg
Stosunek moc/masa: 256 KM/tonę
0-100 km/h: 4,8 s
Prędkość: 250 km/h (opcja: 305 km/h)
Cena nowego: ok. 400 tys. zł
Cena obecnie: 50-90 tys. euro (220-400 tys. zł)

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024
Bentley Batur Convertible design
Bentley / Batur
Bentley Batur Convertible to najmocniejszy kabriolet w historii marki

Batur Convertible z silnikiem W12 jest trzecim modelem specjalnym Bentleya w ostatnich latach.

7 maja 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024
Tesla Model 3 Long Range test
Tesla / Model 3
Tesla Model 3 Long Range - ciągle na topie

Już od lat synonimem auta elektrycznego jest Tesla - jak sprawdza się w życiu codziennym?

5 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024