Znajdź informacje o wybranym aucie
Reklama

Mercedes-Benz G580, czyli nowa elektryczna G-klasa

Po latach zapowiedzi wreszcie jest - klasa G z napędem elektrycznym w swojej finalnej formie.

Redakcja EVO

autor: Redakcja Evo

24 kwietnia 2024
Mercedes-Benz G580 EV premiera
19

Po raz pierwszy w 45-letniej historii modelu, Mercedes klasy G będzie dostępny z napędem innym niż spalinowy. Wielokrotnie zapowiadana elektryczna klasa G najpierw została przedstawiona jako koncept EQG w 2021 roku, a teraz wchodzi do regularnej sprzedaży jako model G580. Cena tego auta wynosi co najmniej 142 621 euro (616 tys. zł).

Z tym konkretnym samochodem Mercedes nie bawi się w półśrodki. Oczekiwania są ogromne, dlatego elektryczna Gelenda przeszła wieloletni program rozwojowy eliminujący wszelkie niedociągnięcia. Za napęd odpowiada tu innowacyjny zestaw czterech silników gwarantujący zupełnie nowe możliwości jeśli chodzi o dystrybucję momentu obrotowego, a co za tym idzie, zdolności terenowe.

Długo zapowiadana elektryczna klasa G wchodzi na rynek pod nazwą Mercedes-Benz G580.

Każdy motor ma 147 KM (razem 588 KM), a moment obrotowy wynosi niedorzeczne 1164 Nm. Choć to nie AMG, elektryczny G580 jest o 3 KM i 315 Nm mocniejszy niż aktualnie oferowane G63. Ma za to sporo wyższą masę (3085 kg względem 2640 kg w “63”), więc w sprincie do 100 km/h przegrywa z V8 o 0,4 s z wynikiem 4,7 s. Prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h. Jeśli podczas jazdy będzie ci brakowało dźwięku prawdziwych ośmiu cylindrów, Mercedes przygotował podkład o nazwie “G-Roar” emitowany z głośników w kabinie…

Cztery silniki elektryczne nie tylko dają mocne przyspieszenie, ale też odpowiadają za “wirtualne blokady dyfrów” sterowane oprogramowaniem w miejsce mechanicznych rozwiązań z innych wersji. Inne sprytne pomysły to m.in. “G-turn” dzięki któremu auto zawraca niemal w miejscu na luźnych nawierzchniach, oraz “G-steering” zacieśniające promień skrętu. Każdy motor ma własną dwubiegową przekładnię, więc efektywnie jest coś w rodzaju reduktora, a głębokość brodzenia 850 mm jest wyższa niż w jakimkolwiek innym modelu G.

Mercedes-Benz G580 EV design tył
19

Wszystkie te ciekawostki technologiczne zasilane są z baterii o pojemności 116 kWh. Ogniwa zgrupowano w specjalnej odpornej na wygięcia ramie ochronnej, do której dołożono 57,6 kg osłon mających chronić ten wrażliwy podzespół przed uszkodzeniami wynikającymi z jazdy w terenie. Deklarowany zasięg wynosi do 473 km (WLTP), a moc ładowania 200 kW umożliwia uzupełnienie energii do pełna w 32 minuty. Dla porównania BMW iX M60 o podobnej mocy, ale znacznie lepszej aerodynamice, pokonuje do 560 km na jednym ładowaniu.

Innowacyjny napęd złożony z czterech silników sprawia, że Mercedes G580 ma unikalne zdolności w terenie.

Reklama

Design elektrycznej klasy G jest praktycznie identyczny jak we wszystkich innych typach tego auta. Jedyne zmiany to lekko podniesiona linia maski, aerodynamiczne nakładki na słupki A i krawędź dachu oraz coś, co Mercedes nazywa “kurtynami powietrznymi” w tylnych nadkolach. Z listy opcji można wybrać jeszcze czarne zaślepienie przedniego grilla z podświetlaną obwódką, które ma za zadanie polepszać opływ powietrza wokół auta. Standardowe koła mają 18 cali i aerodynamiczny wzór, a nałożono na nie opony o szerokości 265 mm.

Mercedes-Benz G580 EV kokpit
19

W środku G580 bardzo przypomina każdą inną klasę G obecnej generacji. Jest najnowszy system MBUX z 12.3-calowym ekranem i inteligentny system kamer z funkcją “przezroczystej maski” pozwalający kierowcy widzieć podłoże “przez” samochód, co bardzo ułatwia jazdę w trudnych warunkach. Panel z ustawieniami do offroadu przeszedł całkowitą przemianę - dostępne jest tu więcej trybów i funkcji niż kiedykolwiek wcześniej.

Dokładny polski cennik nowego Mercedesa G580 jeszcze nie jest opublikowany, jednak producent podał już niemiecką cenę tego auta. Będzie ono kosztować wyjściowo 142 621 euro (616 tys. zł), a limitowany model Edition One wyceniono na 192 524 euro (831 tys. zł).

Mercedes-Benz G580 EQ Technology - podstawowe dane

Silnik: 4x elektryczny, AWD
Moc: 588 KM
Moment obrotowy: 1164 Nm
0-100 km/h: 4,7 s
Prędkość: 180 km/h
Masa: 3085 kg
Stosunek moc/masa: 190 KM/tonę
Zasięg: 473 km
Cena: od 142 621 euro

Nowy numer EVO Magazine

Zamów najnowsze wydanie magazynu EVO

Już dziś możesz zamówić nowy numer lub prenumeratę magazynu EVO. Magazyn jest również dostępny w najlepszych salonach prasowych.

Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024
Yokohama & EVO on Tour
Prezentacja partnera
Redakcyjne auta przemierzą Polskę na oponach Yokohama

Ustępująca zima sprzyja planowaniu motoryzacyjnych eskapad. Dokąd zabierzemy Was w tym roku?

26 kwietnia 2024
Redaktor Michał Sztorc w Morganie
Lifestyle
Z życia redaktora EVO Magazine. Opowiada Michał Sztorc.

Czy testowanie i recenzowanie nowych modeli samochodów to praca marzeń? A może praca jak każda inna? Pora spojrzeć na życie redaktora EVO od kuchni. 

25 kwietnia 2024
2024 Mercedes-AMG GT 43 Coupe
Mercedes / AMG GT
Do gamy Mercedesa-AMG GT dołącza bazowa wersja czterocylindrowa

Podstawowy Mercedes-AMG GT 43 ma pod maską dwulitrowe serce o mocy 422 KM.

19 marca 2024
Porsche 911 992.2 teaser
Porsche / 911
Hybrydowe Porsche 911 (992.2) zadebiutuje w tym miesiącu

28 maja poznamy wszystkie szczegóły pierwszego w historii zelektryfikowanego Porsche 911.

13 maja 2024
Alpine Alpenglow Hy4 prezentacja
Alpine / Alpenglow
Alpine Alpenglow Hy4 to wyścigowy prototyp zasilany wodorem

Alpenglow Hy4 to jeżdżące laboratorium dla przyszłych wyścigowych prototypów marki Alpine.

13 maja 2024
Caterham Seven 485 Final Edition premiera
Caterham / Seven
Caterham kończy produkcję ostatniego Sevena bez doładowania

Caterham stworzy 85 sztuk modelu Seven 485 zanim wycofa ten wyjątkowy model z rynku europejskiego.

9 maja 2024
Bentley W12 - V8
Bentley
W12 Bentleya zostanie zastąpione 750-konną hybrydą z V8

Produkcja silnika W12 ma się ku końcowi, ale Bentley ma już dla niego godne, hybrydowe zastępstwo.

9 maja 2024
Lamborghini V10 - EV
Lamborghini
Elektryczne Lamborghini będą równie emocjonujące co te z V10?

Szef inżynierii Lamborghini podzielił się z mediami kontrowersyjną tezą na temat przyszłości marki.

9 maja 2024
2024 BMW X5 M Competition test
BMW / X5
2024 BMW X5 M Competition - próba podważenia pozycji Porsche Cayenne

Nowe BMW X5 M ma 625 KM pędzone na cztery koła i jeździ jak… podwyższone M5?

8 maja 2024
2024 Land Rover Defender lifting
Land Rover / Defender
Land Rover Defender po liftingu jest mocniejszy i bardziej luksusowy

Defender otrzymał pakiet aktualizacji, w tym uproszczenie oferty, mocnego diesla i luksusowe fotele.

8 maja 2024
2024 BMW M4 CS G82 drift
BMW / M4 CS
Nowe BMW M4 CS - mocniejsze, lżejsze i szybsze niż M4 Competition

Większa moc, mniejsza masa i ulepszone zawieszenie mają pomóc BMW M4 CS rywalizować z Porsche 911.

8 maja 2024
Bentley Batur Convertible design
Bentley / Batur
Bentley Batur Convertible to najmocniejszy kabriolet w historii marki

Batur Convertible z silnikiem W12 jest trzecim modelem specjalnym Bentleya w ostatnich latach.

7 maja 2024
Volvo XC40 Recharge test
Volvo / XC40
Volvo XC40 Recharge - chiński szwedzki elektryk

Volvo coraz mniej wspólnego ma ze Szwecją, ale ciągle uchodzi za premium.

5 maja 2024
Tesla Model 3 Long Range test
Tesla / Model 3
Tesla Model 3 Long Range - ciągle na topie

Już od lat synonimem auta elektrycznego jest Tesla - jak sprawdza się w życiu codziennym?

5 maja 2024
Ferrari 12Cilindri premiera
Ferrari / 12Cilindri
Ferrari 12Cilindri - zjawiskowy następca 812 Superfast

Design inspirowany Ferrari Daytona i wolnossące V12 - oto 12Cilindri, nowe super-GT od Ferrari.

4 maja 2024